Visbiežāk izmantotā ilgtspējas definīcija ir Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) noteiktā: "Ilgtspēja ir pieeja, kas nodrošina pašreizējo vajadzību apmierināšanu, neapdraudot nākamo paaudžu spēju apmierināt savas vajadzības."
Daži vērā ņemami aspekti ir tādi, ka ilgtspēja ir globāla mēroga, mūžīgs un nebeidzams process, un tā ietver morālu atbildību par vienlīdzību un taisnīgumu.
Uzņēmumi un finanšu iestādes ir virzītājspēks, lai mazinātu klimata pārmaiņas, resursu trūkumu, sociālo nevienlīdzību un diskriminācijas rādītās sekas un sniegtu pozitīvu ieguldījumu sabiedrībai. Aicinām iepazīties ar Finanšu ministrijas apkopotu informāciju "Pirmie 7 soļi ilgtspējas ziņošanā”, kurā atradīsiet noderīgu informāciju par korporatīvās ilgtspējas ziņošanas elementiem.
Informācija par uzņēmuma ilgtspēju ļauj novērtēt tā progresu virzībā uz ilgtspējas mērķu sasniegšanu vides, sociālajā un pārvaldības jomās, tādējādi veicinot investoru intereses piesaisti.
Trīs biznesa ilgtspējas aspekti
Biznesa ilgtspēju raksturo trīs ilgtspējas dimensijas jeb aspekti – ESG (Environment, Social, Governance). Biznesā tos mēdz saukt arī par ESG aktivitātēm. Šie aspekti ir izveidoti, lai palīdzētu uzņēmumiem labāk izprast ilgtspēju uzņēmuma ietvaros, precīzāk definētu un vērtētu uzņēmuma atbildību attiecībā uz vidi, darbiniekiem, klientiem, piegādātājiem, investoriem un plašāku lomu sabiedrībā kopumā.
E – Vides dimensija. Vides ilgtspēja koncentrējas uz resursu izmantošanu efektīvi un ilgtspējīgu dabas resursu saglabāšanu. Tā ietver pasākumus, kas samazina piesārņojumu, atkritumu daudzumu un resursu izsīkšanu.
S – Sociālā dimensija. Sociālā ilgtspēja veicina nevienlīdzības novēršanu, nodrošinot vienlīdzīgas tiesības un iespējas, ietver sociālo taisnīgumu un iekļaušanu. Šis aspekts ietver cīnīšanos pret diskrimināciju un nevienlīdzību, nodrošinot drošību un labklājību darbavietās, veicinot darbinieku veselību un labklājību, kā arī izaugsmi un attīstību.
G – Pārvaldības dimensija. Ilgtspējīga pārvaldība attiecas uz uzņēmumu vadības un lēmumu pieņemšanas procesiem. Laba pārvaldība veicina uzņēmuma ilgtspēju, nodrošinot atklātību, kā arī atbildīgu un pareizu lēmumu pieņemšanu. Laba pārvaldības prakse ietver korupcijas un kukuļdošanas novēršanu, korporatīvo risku pārvaldību, informācijas atklātību un citus aspektus.
Korporatīvā ilgtspējas ziņošana
Ar klimatu saistītie izaicinājumi kļūst arvien saistošāki dažādu nozaru uzņēmumiem, kā arī ir būtiski ietekmē valsts iestādes. Ņemot vērā uzņēmumu ietekmi uz ilgtspējas aspektiem, tai skaitā sabiedrību un vidi, par svarīgu uzņēmējdarbības prakses sastāvdaļu ir kļuvusi korporatīvās ilgtspējas ziņošana. Tās mērķis ir nodrošināt pārredzamību un atbildību uzņēmumu darbībā, veicinot ilgtspējīgu attīstību. Ilgtspējas ziņošana ir rīks, kā uzņēmumi informē par savu darbību un ietekmi uz vidi, cilvēkiem un sabiedrību.
Kopš Parīzes nolīguma spēkā stāšanās 2015. gadā Eiropas Savienība (ES) aktīvi pilnveido normatīvo regulējumu, kas saistīts ar klimata pārmaiņām. Ilgtspējas ziņošanu regulē Eiropas Savienības Korporatīvās ilgtspējas ziņu sniegšanas direktīva jeb CSRD, kas tika pieņemta 2023. gada janvārī. Ar šo direktīvu tiek aizstāta 2014. gada Nefinanšu pārskatu sniegšanas direktīva, ieviešot detalizētākas ziņošanas prasības, nosakot pienākumu lielajiem, un pakāpeniski arī citiem, uzņēmumiem, publiskot informāciju par dažādiem ilgtspējas aspektiem, atsevišķā publiskā gada pārskata ziņojuma sadaļā.
Korporatīvās ilgtspējas ziņu sniegšanas direktīva (CSRD) paredz:
ieviest detalizētākas ziņošanas prasības un nodrošinot, ka noteiktām sabiedrībām ir jāsniedz ilgtspējas ziņojumi par tādiem jautājumiem kā vide, sociālā joma, cilvēktiesības un pārvaldības faktori;
paplašināt subjektu loku, uz kuriem attieksies CSRD prasības ar: lielām sabiedrībām, mazām un vidējām biržā kotētām sabiedrībām un trešo valstu sabiedrību meitas sabiedrībām un filiālēm pie noteiktiem kritērijiem;
paredzēt, ka ilgtspējas ziņojums ir daļa no uzņēmuma gada pārskata un tas jāiekļauj vadības ziņojumā, tam paredzētajā atsevišķā sadaļā (bez iespējas to sagatavot atsevišķi);
noteikt, ka ilgtspējas ziņojums sagatavojams Eiropas vienotajā elektroniskajā formātā (xHTML, iXBRL);
noteikt, ka ilgtspējas ziņojums jāsagatavo saskaņā ar Eiropas ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem;
noteikt pienākumu obligātam revidentam vai neatkarīgam apliecinājuma pakalpojuma sniedzējam izteikt atzinumu par ilgtspējas ziņojuma atbilstību CSRD prasībām, tostarp par atbilstību Eiropas ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem.
Uz ko attiecas Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīva?
Kopumā Direktīvas ziņošanas prasības attieksies uz aptuveni 50 000 uzņēmumu Eiropas Savienībā. Direktīva tiks piemērota pakāpeniski un katru gadu attieksies uz plašāku uzņēmumu loku.
2025
Ar 2024. gada 1. janvāri attiecas uz lielajiem uzņēmumiem, kuros strādā vairāk nekā 500 darbinieku un uz kuriem jau šobrīd attiecas Nefinanšu pārskatu sniegšanas direktīva (NFRD). Šiem uzņēmumiem pirmie ziņojumi būs jāpublicē 2025. gadā par 2024. gadu.
2026
Ar 2025. gada 1. janvāri attieksies uz visiem lielajiem uzņēmumiem, kuriem pašlaik vēl nav prasības par nefinanšu ziņojumu sniegšanu un kuri atbilst vismaz diviem no šiem kritērijiem:
vairāk nekā 250 darbinieku;
apgrozījums pārsniedz 50 miljonus eiro;
bilances kopsumma pārsniedz 25 miljonus eiro.
Šiem uzņēmumiem pirmie ziņojumi būs jāpublicē 2026. gadā par 2025. gadu.
2027
Ar 2026. gada 1. janvāri attieksies arī uz maziem un vidējiem uzņēmumiem (MVU), kas iekļauti Eiropas Savienības regulētajos tirgos un pārsniedz vismaz divus no šiem sliekšņiem:
vairāk nekā 10 darbinieku - neto apgrozījums pārsniedz 700 tūkstošus eiro;
bilances kopsumma pārsniedz 350 tūkstošus eiro.
Prasības neattieksies uz tiem uzņēmumiem, kuru apgrozījums nepārsniedz divus miljonus un ir mazāk par 10 darbiniekiem.
MVU pirmie ziņojumi būs jāpublicē 2027. gadā par 2026. gadu, taču norādot pamatojumu, uzņēmumi varēs atlikt ziņošanu uz diviem gadiem un 2029. gadā publicēt ziņojumu par 2028. gadu.
2028
Ar 2028. gada 1. janvāri attieksies uz ārpus Eiropas Savienības jeb trešo valstu uzņēmumiem ar lieliem meitas uzņēmumiem vai filiālēm ES, ja tie atbilst šādiem kritērijiem:
apgrozījums ES pārsniedz 150 miljonus eiro un/ vai
tam ir vismaz viens meitasuzņēmums vai filiāle ES ar vismaz 40 miljonu apgrozījumu.
Šiem uzņēmumiem pirmie ziņojumi būs jāpublicē 2029. gadā par 2028. gadu.
Dubultais būtiskums – uzņēmumiem būs jāanalizē divas dimensijas – kā to īstenotā uzņēmējdarbība ietekmē planētu un cilvēkus, un kā klimata pārmaiņas un ilgtspēja ietekmē uzņēmumu.
Neatkarīgarevidenta jeb trešās puses atzinums – paredzēts, ka ilgtspējas ziņojums jānovērtē neatkarīgam revidentam, kas pārbauda ziņojumā iekļautos datus, lai nodrošinātu to precizitāti un uzticamību.
Pieejamība – ilgtspējas ziņojums būs daļa no uzņēmuma gada publiskā pārskata, un to nepieciešams publicēt digitālā formātā.
Eiropas Savienības ilgtspējas ziņošanas standarti (ESRS)
2023. gada jūlijā Eiropas Komisija pieņēma Eiropas ilgtspējas ziņošanas standartus (ESRS), ko izmantos visas sabiedrības, uz kurām attiecas Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīva (CSRD). Tas iezīmē vēl vienu soli uz priekšu pārejā uz ilgtspējīgu Eiropas Savienības ekonomiku.
Standarti aptver visus vides, sociālos un pārvaldības (ESG) jautājumus, tostarp klimata pārmaiņas, bioloģisko daudzveidību un cilvēktiesības. Atbilstoši CSRD informāciju investoriem sniegs sabiedrību ilgtspējas ziņojumi, kas būs sagatavoti, pamatojoties uz šiem standartiem. Šie standarti nosaka arī precīzas prasības informācijas sniegšanai, lai nodrošinātu, ka uzņēmumi sniedz informāciju par to, kā to darbība ietekmējusi sabiedrību un vidi, kā arī to, kā ESG aspekti ietekmējuši to finansiālos rādītājus.
Ziņošanas prasības tiks ieviestas pakāpeniski, sākot ar tādām lielām finanšu institūcijām un sabiedrībām kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti Eiropas Savienības dalībvalstu regulētajā tirgū.
Transversālie standarti*
Tematiskie standarti
Nozaru standarti
Vides standarti
Sociālie standarti
Pārvaldības standarti
ESRS 1 - vispārīgās prasības
ESRS E1 - klimata pārmaiņas
ESRS S1 - pašu personāls
ESRS G1 - darījumdarbība
Notiek darbs pie standartu izstrādes noteiktām nozarēm, piemēram, enerģijas ražošanas, autotransporta, mehānisko transportlīdzekļu ražošanas, pārtikas un dzērienu ražošanas, tekstila nozarei.
ESRS 2 - vispārīgi atklājamā informācija
ESRS E2 - piesārņojums
ESRS S2 - darbinieki vērtības ķēdē
ESRS E3 - ūdens un jūras resursi
ESRS S3 - skartās kopienas
ESRS E4 - biodaudzveidība un ekosistēmas
ESRS S4 - patērētāji un tiešie lietotāji
ESRS E5 - aprites ekonomika
* Attiecas uz visiem uzņēmumiem, kuriem ir pienākums īstenot ilgtspējas ziņošanu
Biznesa ilgtspējas padomes izstrādātās vadlīnijas un atbalsta rīki
Biznesa ilgtspējas padomes, kur šobrīd apvienojušies 14 Latvijas uzņēmumi - Swedbank, Latvijas Finieris, Latvijas dzelzceļš, LMT, ARS, Madara Cosmetics, Valmiermuižas Alus, Dobeles dzirnavnieks, Latvijas graudaudzētāju kooperatīvs VAKS, Laflora, AJ Power, Augstsprieguma tīkls, SCHWENK Latvija un Neste Latvija - ietvaros tapis praktisks ceļvedis, kurā apkopoti praktiski risinājumi un ilgtspējas pārvaldības labās prakses atziņas. Ceļveža tapšanā papildus tika pieaicināti uzņēmumi un eksperti no Cobalt, Labs of Latvia, Latvenergo, Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta, KPMG, Pasaules dabas fonda Latvijā, PwC, RIMI Baltic, Orients Audit & Finance un Starptautiskās lidostas Rīga.
Pienācīgas rūpības noteikumi Eiropas Savienības uzņēmumiem cilvēktiesību un vides jomā
2024. gada jūlijā stājās spēkā Eiropas Savienības direktīva par uzņēmumu pienācīgu rūpību attiecībā uz ilgtspēju jeb Rūpības pienākuma direktīva (Corporate Sustainability Due Diligence Directive, CSDDD). Šajā direktīvā lielajiem uzņēmumiem un to piegādes, ražošanas un izplatīšanas ķēdē esošajiem partneriem ir noteikts pienākums izbeigt vai mazināt to negatīvo ietekmi uz cilvēktiesībām un vidi. Lai nodrošinātu noteikumu ievērošanu, šiem uzņēmumiem pienācīga rūpība būs jāievēro to darbības procesā, jāizdara attiecīgas investīcijas, jāpieprasa līgumiskas garantijas no partneriem, jāuzlabo uzņēmējdarbības plāns vai jāatbalsta partneri, kas ir mazie un vidējie uzņēmumi. Vēl tiem būs jāpieņem pārejas plāns, lai to uzņēmējdarbības modelī būtu ņemts vērā Parīzes nolīgumā paredzētais 1,5 °C globālās sasilšanas ierobežojums.
Jaunos noteikumus (izņemot ziņošanas pienākumus) ES un citu valstu uzņēmumiem piemēros pakāpeniski:
no 2027. gada uzņēmumiem ar vismaz 5000 darbinieku un vismaz 1500 miljonu eiro apgrozījumu pasaulē,
no 2028. gada uzņēmumiem ar vismaz 3000 darbinieku un vismaz 900 miljonu eiro apgrozījumu pasaulē,
no 2029. gada visiem pārējiem uzņēmumiem, uz kuriem attiecas direktīva (ar vismaz 1000 darbinieku un 450 miljonu eiro apgrozījumu pasaulē).
Turpmākie soļi: Pēc direktīvas spēkā stāšanās dalībvalstīm divu gadu laikā būs jānodrošina direktīvas transponēšana savos tiesību aktos.
BRĪDINĀJUMS! Jūs izmantojat novecojušu pārlūkprogrammu Internet Explorer, ko tā izstrādātājs Microsoft vairs neatjaunina. Iesakām jums izvēlēties jebkuru citu mūsdienīgu pārlūku kā Google Chrome, Microsoft Edge vai Firefox.