Atpakaļ uz visiem jaunumiem

Kā ieviest ilgtspējīgu uzņēmuma autoparku?

20. novembrī, 2024.

llgtspējība kļūst par nozīmīgu uzņēmumu konkurētspējas priekšrocību, un uzņēmuma autoparks ir viens no virzieniem, kurā iespējams veikt uzlabojumus. Elektrum Drive rīkotajā vebinārā "Kā ieviest ilgtspējīgu uzņēmuma autoparku?" nozares eksperti pastāstīja par uzņēmuma autoparka elektrifikācijas iespējām un tā nozīmi klimatneitralitātes īstenošanā.

Latvijas klimata un transporta sektora politika

Šī gada jūlijā valdība apstiprināja Aktualizēto Nacionālo enerģētikas un klimata plānu 2021. – 2030. gadam, kura galvenais mērķis ir sasniegt klimata un enerģētikas mērķus, cita starpā palielinot atjaunīgās enerģijas īpatsvaru gala patēriņā un paaugstinot energoefektivitāti jeb racionāli tērējot pieejamos resursus, uzsvēra Klimata un enerģētikas ministrijas Enerģētikas ilgtspējas departamenta direktore Aija Timofejeva. Tas nozīmē, ka privātpersonām un komersantiem būtu jāpārdomā sev pieejamo resursu patēriņš. Kā zināms, energoefektivitāte nav tikai ēku siltināšana. Katrs jaunāks un tīrāks autotransportlīdzeklis vai autobuss, kas brauc pa mūsu ceļiem, dod pienesumu kopējiem vides mērķiem. Izvēloties elektroautomašīnu, uzņēmums var kļūt ilgtspējīgāks.

Klimata enerģētikas ministrija šobrīd īsteno Modernizācijas fonda finansētu programmu juridiskajiem klientiem – pašvaldībām, pašvaldību iestādēm, kapitālsabiedrībām, valsts tiešajai pārvaldei un arī komersantiem ar nosacījumu, ka īpašumā ir vismaz pieci autotransporta līdzekļi, kurus var nomainīt. Pašlaik programma ir granta formā, tādējādi ministrija atbalsta gan autotransporta nomaiņu, gan arī uzlādes infrastruktūras izveidošanu. A. Timofejeva aicina ar visiem interesējošajiem jautājumiem par šo programmu vērsties Vides investīciju fondā.

Uzņēmuma autoparka elektrifikācija – soli pa solim

Kopējais elektroauto skaits uz pasaules ceļiem sasniedzis 40 miljonus. Pieaug arī pieejamo modeļu klāsts, savukārt cenas samazinās. "Pirms pieciem gadiem elektroauto izvēle bija ierobežota, savukārt pašlaik pieejamo modeļu skaits tuvojas 600, un līdz 2028. gadam to klāsts, ja visi paziņotie modeļi nonāks tirgū, pārsniegs 1000," norāda Elektrum mobilitātes eksperts Edgars Korsaks-Mills. Eksperts skaidro, ka, plānojot elektroauto parka izveidi, ir svarīgi ievērot vairākus būtiskus soļus. Pirmkārt, izvērtēt, kāda ir esošā autoparka noslodze un lietojums, cik daudz kilometri tiek nobraukti. Otrkārt, nepieciešams izpētīt elektroauto tirgus piedāvājumu un veikt pilna dzīves cikla izmaksu salīdzinājumu, lai noteiktu, kurā brīdī un ar kādiem nosacījumiem autoparka nomaiņa atmaksājas. "Autoparka nomaiņa būtu jāplāno un jāveic pakāpeniski, balstoties faktos un aprēķinos", uzsver eksperts. Treškārt, uzlādes infrastruktūra iet roku rokā ar auto izvēli, tādēļ iegādājoties elektroauto, nepieciešams arī izprast, kāda uzlādes infrastruktūra būs vajadzīga, kā pielāgojama pieslēguma jauda, uzņēmuma elektroenerģijas tarifs. Visbeidzot, ne mazāk svarīga ir lietotāju paradumu maiņa, savu darbinieku izglītošana, kā arī kilovatstundu uzskaite un grāmatvedības atskaišu sakārtošana.

Finansējums un atbalsts ilgtspējīgam autoparkam

Attīstības finanšu institūcijā ALTUM atbalsts zaļa autoparka attīstībai pieejams gan pastāvīgi – kā aizdevums ar atvieglotiem nosacījumiem, gan konkursa kārtībā (atlasēs) – kā garantija elektroauto iegādei ar kapitāla atlaidi. Pēdējais principā ir dāvinājums no Eiropas Savienības kā atbalsts uzņēmējiem no Atveseļošanās fonda līdzekļiem. Aizdevuma maksimālais apmērs ir līdz pat 5 miljoniem eiro.

Aizdevumam ir zemākas procentu likmes un citas priekšrocības, piemēram, zemākas nodrošinājuma prasības. "Tipisks jautājums no uzņēmēja, kurš nāk pēc finansējuma, skan tā: ko jūs vēl prasīsiet ieķīlāt? Pamatprincips – kā nodrošinājums kalpo pats iegādājamais aktīvs, tātad autoparka gadījumā – transporta vienība, kuru plānojat iegādāties," skaidro ALTUM Uzņēmumu energoefektivitātes daļas vadītāja Līga Mellēna.

Elektroauto iegādes garantija ar kapitāla atlaidi pieejama, ja uzņēmums plāno iegādāties jaunus, rūpnieciski ražotus M1 (vieglos pasažieru) vai N1 (vieglos komerctransporta) auto un ar tiem plāno gada laikā nobraukt vismaz 20 000 kilometru, kurus citādi veiktu ar iekšdedzes auto. Garantija ar kapitāla atlaidi pieejama, iegādājoties auto finanšu līzingā, un tās apmērs ir līdz 30% no attiecināmajām izmaksām, nepārsniedzot 5 000 eiro vienam M1 un 10 000 eiro vienam N1 kategorijas elektroauto, kā arī 180 000 eiro kopā saistītu uzņēmumu grupai.

L. Mellēna aicina par veicamajiem soļiem, lai pieteiktos garantijai ar kapitāla atlaidi, vērsties Attīstības finanšu institūcijā ALTUM.

Apdrošināšanas pieredze ceļā uz elektrizētu Baltijas uzņēmuma autoparku

Ar pieredzes stāstu vebinārā, kā apdrošināšanas uzņēmums uzsāka ceļu pretim elektrifikācijai, dalījās Kristaps Eihmanis, AS If P&C Insurance Stratēģisko partneru attīstības vadītājs Latvijā.

"If Apdrošināšanas ceļš uz pilnībā elektrizētu Baltijas uzņēmuma autoparku veidojās pakāpeniski, sākot no tirgus izpētes, lai piedāvātu mūsu klientiem speciālu auto apdrošināšanu – If Elektroauto KASKO, paralēli organizētiem elektroauto testiem mūsu darbiniekiem un klientiem un beidzot ar padziļinātu elektroauto tirgus izpēti, lai izvēlētos tieši If darbinieku darba vajadzībām piemērotākos elektromobiļus," stāsta K. Eihmanis.

K. Eihmanis atklāj, ka, uzņēmums, gatavojoties autoparka nomaiņai, veica arī finansiāli pamatota ieguldījuma aprēķinu, proti, par pamatu ņemot hibrīda auto ar patēriņu 5 l/100 km un 100 000 km nobraukumu, apzinājām potenciālās elektroauto ekspluatācijas izmaksas nākotnē, vērtības kritumu mēnesī, riepu dzīves ciklu, kā arī veicām elektrības cenu izpēti, salīdzinot publiskajā uzlādes tīklā un biroja uzlādes stacijā veiktas elektroauto uzlādes izmaksas. Ņemot vērā, ka elektroauto ir ar pilnībā elektrisku piedziņu, uzņēmums izvērtējām arī provizorisko elektrības cenu pieaugumu nākotnē.

If Apdrošināšana savu uzņēmuma autoparku ir nomainījusi uz Renault Megane E-Tech elektromobiļiem, un ikdienā uzņēmuma darbinieki ar elektroauto dodas darba vajadzībās gan Latvijā, gan arī uz birojiem Baltijas valstīs, tāpēc noteikti ir svarīgs gan kopējais nobraukums ar vienu pilnu uzlādi dažādās sezonās, gan tas, kāds ir potenciālais akumulatora uzlādes ātrums. Papildus tam, iegādājoties auto, būtiski faktori bija ir arī potenciālie garantijas nosacījumi un apkopes izmaksas, kā arī tas, lai ir viens piegādātājs, kas var nodrošināt auto piegādi un autoservisu visā Baltijā.

Elektroauto kā daļa no uzņēmuma būtības – kā līdz tam nonākt? Rocket Bean pieredze

2007. gadā Latvijā kafija nebija tik populārs dzēriens, kāds tas ir šodien, stāsta Rocket Bean tirdzniecības vadītājs Baltijā Rihards Saksons. Gadiem ejot, Rocket Bean bizness paplašinājās. Dienaskārtībā kļuva būtiski jautājumi: kas ir uzņēmuma vērtība, vēstījums, kādas ir mārketinga iespējas? "Secinājām, ka videi draudzīgs auto ir ļoti svarīgs, bet vēl nozīmīgāk tas bija mūsu sadarbības partneriem. Lieliem pasaules līmeņa zīmoliem ilgtspējas rādītāji ir ārkārtīgi būtiski," apgalvo R. Saksons. Izvēloties elektroautomašīnu, skaidrāk nolasāms kļuva arī zīmola vēstījums, netieši dodot papildu pievienoto vērtību pašam produktam. R. Saksons stāsta arī par ilgstpējīgu piegādes veidu, piemēram, kafiju pārvadā daudzkārt lietojamos bunduļos. "Līdzīgi mēs skatījāmies arī uz uzlādes staciju, kas būtu moderna un par pieejamu cenu. Piemēram, ar ID karšu sistēmu. Tas nozīmē, ka mūsu loģistikas cilvēki un uzņēmuma īpašnieki katrs var fiksēt, kurā notiek uzlāde. Tas ātri un ērti uzrādās grāmatvedības uzskaitē. Vēl viens pozitīvs aspekts – iespēja uzlādēt automašīnu pēc biržas cenas. Respektīvi, uzlāde notiek automātiski, kad biržā cena ir izdevīgākā," skaidro R.Saksons.

Elektroauto uzlādes infrastruktūras risinājumi uzņēmumiem

Pirms elektroauto iegādes ir svarīgi saprast, kā tieši tā tiks uzlādēta, uzsver AS "Latvenergo" Elektromobilitātes daļas vadītājs Deniss Kiseļovs. "Vispirms izvērtējam iespēju izmantot esošo pieslēgumu, kas būtu vislētākais variants. Ja mums ir nepieciešams palielināt jaudu, tad pastāv varianti, kā balansēt, lai katru mēnesi nebūtu jāmaksā pārāk liela summa un nav jāinvestē tīkla pārbūvē," atzīmē D. Kiseļovs, un piebilst, ka šobrīd ļoti populāri ir saules paneļu risinājumi.

"Noteiktos gadījumos tie tehniski palīdz atrisināt jaudas pieejamību, un nav nepieciešams tik daudz investēt infrastruktūrā. Tāpat obligāti jāpadomā par pieslēgumu datu tīklam," uzsver eksperts. Tas nepieciešams datu plūsmas uzskaitei. "Piemēram, iekārta ir bojāta, un jums par to nenāk paziņojumi, jūs to uzzināsiet tikai no darbiniekiem, kas būs neapmierināti, ka nevar uzlādēties. Tāpēc tas ir ļoti svarīgi," brīdina eksperts. Plānojot un īstenojot elektroauto iegādi, ne mazāk svarīgs ir arī skats nākotnē. "Piemēram, kas notiks, ja būs nepieciešams paplašināties? Svarīgi visu pārdomāt kopā ar speciālistiem, lai jūsu teritorijā atrastos uzlādes stacija, kuru būs prieks izmantot visiem jūsu darbiniekiem," saka D. Kiseļovs.

Šī un citu vebināru video ierakstus ar ekspertu prezentācijām aicinām skatīt šeit.