Atpakaļ uz visiem jaunumiem

Kas jāņem vērā, izmantojot izlīdzināto maksājumu?

19. martā, 2024.

Izlīdzināto maksājumu kā norēķina veidu izvēlas jau vairāk nekā 160 000 mūsu elektrības un dabasgāzes klientu, novērtējot iespēju plānot savus ikmēneša maksājumus, kā arī izlīdzināt gada garumā svārstīgus sezonālos maksājumus, piemēram, apkuri ziemas mēnešos. Tomēr, izvēloties izlīdzināto maksājumu, jāņem vērā pāris būtiskas nianses saistībā ar sava faktiskā patēriņa novērtēšanu. Tas palīdzēs izvairīties no nepatīkamiem pārsteigumiem rēķinā. 

 
 

1. Slēdzot jaunu līgumu, pievērsiet uzmanību patēriņa prognozei.

Situācija: klients slēdz jaunu dabasgāzes līgumu, izvēlas Izlīdzināto maksājumu un kā savu patēriņu norāda 10 m3 mēnesī. Izlīdzinātā maksājuma gala rēķina aprēķins uzrāda, ka gada laikā par uzkrājušos starpību starp prognozēto un faktisko patēriņu jāmaksā 500 EUR, jo faktiski patēriņš bijis 30 m3 mēnesī. Risinot situāciju, konstatēts, ka, iesniedzot informāciju par vēsturisko patēriņu, klients to izdarījis, nolasot informāciju no nepareizās rēķina rindas.

Tirgotājam nav pieejama informācija par jaunu klientu vēsturisko dabasgāzes patēriņu -  to var iesniegt tikai klients pats. Tāpēc, lai neizveidotos šāda situācija, ir svarīgi pārliecināties, ka informācija par patēriņu iesniegta precīzi. Papildu tam, līguma slēgšanas brīdī, iesakām izvērtēt arī enerģijas patēriņa paradumus nākotnē. Līguma slēgšanas brīdī prognozētais patēriņš būtiski var mainīties, ja, piemēram, tuvāko mēnešu laikā uzstādīsiet mājoklī jaunu elektroiekārtu vai mājsaimniecībā mainīsies iedzīvotāju skaits un tamlīdzīgi. 

2. Kontrolējiet savu faktisko patēriņu.

Situācija: klientam iepriekšējā gadā vidējais patēriņš bija 47 kWh mēnesī, kam atbilstoši aprēķināta Izlīdzinātā maksājuma summa. Nākamajā gadā, aktīvāk lietojot elektrību, patēriņš pieauga līdz 120 kWh mēnesī, taču klients turpina maksāt summu, kāda aprēķināta atbilstoši 47 kWh mēnesī. Brīdī, kad klients nolemj mainīt tirgotāju, tiek izrakstīts gala rēķins par gada laikā uzkrāto starpību. Summa nepatīkami pārsteidza klientu.

Lai izvairītos no šāda gadījuma, svarīgi atcerēties – kaut arī Izlīdzinātais maksājums paredz vienādu maksājumu katru mēnesi, katram pašam ir jāseko līdzi arī savam faktiskajam patēriņam un tā atbilstībai maksājuma summai. 

Izlīdzinātā maksājuma klienti par visu savu patēriņu norēķinās tieši tāpat kā klienti, kas izvēlējušies rēķinu kā norēķina metodi. Atšķirība – klientam, kurš izvēlas rēķinu, faktiskais patēriņš jāapmaksā katru mēnesi, taču Izlīdzinātā maksājuma klients to apmaksā izlīdzināti, katru mēnesi maksājot vienādu summu. Vismaz reizi gadā izlīdzinātā maksājuma klientiem tiek veikts aprēķins, lai izvērtētu, vai apmaksāts viss faktiskais patēriņš. 

Kā sekot līdzi faktiskajam patēriņam un salīdzināt to ar prognozēto patēriņu:

  • Elektrum.lv portālā klientiem katru mēnesi ir pieejami faktiski izrakstītie rēķini;
  • klientiem, kas reģistrējuši savu kontaktinformāciju, mēs faktiski izrakstītos rēķinus sūtām arī uz e-pastu;
  • klientiem pieejams izlīdzinātā maksājuma barometrs, kas klientu informē par faktiskā patēriņa atbilstību prognozētajam patēriņam un brīdina, ja vērojama neatbilstība. 

Jāņem vērā, ka elektrības klientiem patēriņš tiek nolasīts automātiski, taču dabasgāzes klientiem informācija par patēriņu jāiesniedz pašiem – aicinām to darīt regulāri un savlaicīgi! 

3. Ja faktiskais patēriņš attiecībā pret prognozēto patēriņu būtiski pieaudzis vai samazinājies, rīkojieties nekavējoties.

Iesakām negaidīt līdz brīdim, kad saņemsiet pārrēķinu, bet veikt Izlīdzinātā maksājuma summas koriģēšanu tūlītēji. To katrs klients var izdarīt pats portālā Elektrum.lv vai sazinoties ar mūsu klientu servisu, zvanot uz 8400 vai rakstot uz klientu.serviss@elektrum.lv 

 
 
 
 
 
 
 
Vairāk sadaļu