Atpakaļ uz visiem jaunumiem

9 klientu biežāk uzdotie jautājumi par elektrību, dabasgāzi un valsts atbalstu

02. janvārī, 2023.

Esam apkopojuši atbildes uz dažiem no klientu visbiežāk uzdotajiem jautājumiem. Aicinām ieskatīties – iespējams, atradīsiet arī atbildi uz savu jautājumu!

1. Kā veidojas elektrības maksa mēneša griezumā (bez sadales pakalpojumiem un OIK), ja izvēlēts biržas cenas produkts un ir viedais skaitītājs? Kā aprēķina maksu par katru dienu? Vai tiek aprēķināta katras stundas cena atbilstoši patēriņam un Nord Pool cenai? 

Vienas kilovatstundas vidējo svērto cenu aprēķina, ņemot vērā divus rādītājus:

  • ikstundas jeb katras stundas cenas Nord Pool Spot biržā Latvijas zonā;
  • konkrētā klienta patēriņu katrā stundā.

Šādi aprēķinu veic klientiem, kuriem ir viedais skaitītājs. Jāņem vērā, ka tas ir mainīgs lielums, tāpēc katra mēneša sākumā tiek aprēķināta vidējā svērtā elektroenerģijas cena par iepriekšējo mēnesi. Šajā gadījumā vienas kilovatstundas vidējā svērtā cena katram klientam būs sava, jo tās aprēķinā tiek pielietots individuāls patēriņš. 

2. No kurienes iepērkat dabasgāzi? Cik lielas ir iegādātās dabasgāzes rezerves un vai tās pietiks šai ziemas sezonai?

Mūsu dabasgāzes izcelsmes vieta ir ASV un Norvēģija, no kurienes tā ar sašķidrinātas dabasgāzes kuģiem tiek nogādāta Klaipēdas terminālī, Lietuvā. Izmantojot Baltijas valstu dabasgāzes infrastruktūru, dabasgāze tiek piegādāta Latvijā un tiek glabāta Inčukalna pazemes krātuvē, nodrošinot dabasgāzes piegādi mājsaimniecībām un uzņēmumiem visā Baltijā. Dabasgāze ir iegādāta pietiekami, lai ilgtermiņā nodrošinātu un garantētu dabasgāzes piegādi. 

Līdz 2023. gada 30. aprīlim mājsaimniecībām, kuras dabasgāzi izmanto apkurei un kuru vidējais patēriņš gada periodā ir vairāk nekā 221 kWh/mēnesī, ņemot vērā cenas griestus un valsts atbalstu, cena nepārsniedz 0.07875 (bez PVN). Tas nozīmē, ka līdz pat 30. aprīlim šiem klientiem cena starp tirgotājiem neatšķiras, līdz ar to klientam ir iespēja izvēlēties to pakalpojumu sniedzēju, kas piedāvā vēl citus ieguvumus.

Izvēloties kādu no mūsu dabasgāzes produktiem, līguma slēgšana ir vienkārša. Pieejams draudzīgs klientu serviss, ērta pašapkalpošanās, viens rēķins par elektrību un dabasgāzi, norēķini ar Izlīdzināto maksājumu, kā arī iespēja saņemt citus papildpakalpojumus. 

Par sev piemērotāko dabasgāzes produktu vairāk iespējams uzzināt sadaļā "Dabasgāze".

3. Kas mainās dabasgāzes tirgū no 1. maija un kā tas ietekmēs mani?

2023. gada 1. maijā mājsaimniecībām Latvijā būs pilnībā atvērts dabasgāzes tirgus. Tas nozīmē, ka dabasgāze tiks piegādāta nevis par valsts regulētu cenu, bet gan par tirgus cenu. Tas ļaus klientam izvēlēties sev tīkamu tirgotāju gan pēc cenas, gan citiem kritērijiem. Savukārt klientiem, kam nebūs spēkā esoša tirdzniecības līguma ar kādu no dabasgāzes tirgotājiem, piegādi nodrošinās pašreizējais tirgotājs saskaņā ar universālā pakalpojuma nosacījumiem.

4. Kas sadārdzina elektroenerģijas cenu? Daugavā ūdens beidzies? Vai HES vairs neražo elektrību? 

Šogad Skandināvijas reģionā vērojams pieaugums elektroenerģijas izstrādē no atjaunīgajiem energoresursiem. Joprojām nozīmīgā apjomā šajā reģionā nepieciešamā elektroenerģija tiek saražota no fosilajiem kurināmajiem – dabasgāzes un akmeņoglēm. Abiem šiem energoresursiem ģeopolitiskās situācijas dēļ cenas ir būtiski pieaugušas un attiecīgi arī no tiem saražotā elektroenerģija kļuvusi ievērojami dārgāka. Šādi notiek ne tikai Latvijā – līdzīga situācija novērojama visās Eiropas valstīs. Lai arī energoresursu tirgos šobrīd valda ļoti lielas svārstības, prognozējams, ka šī cena varētu saglabāties visu rudens un ziemas sezonu. Tomēr vienlaikus mēs aktīvi meklēsim iespējas cenu pazemināšanai, tiklīdz tirgū iestāsies šādi apstākļi.

Lai rūpīgāku izprastu elektroenerģijas tirgus aktualitātes, iesakām sekot līdzi mūsu iknedēļas elektroenerģijas tirgus apskatam.

5. Vai var samazināt elektrības rēķinus, patērējot vairāk elektrību vēlu vakarā vai brīvdienās, piemēram, izmantojot veļasmašīnu vai trauku mazgājamo mašīnu?

Jā, tas patiešām ir paveicams! Taču jāatceras - pievērst uzmanību elektrības cenām dažādos diennakts laikos un pielāgot savus paradumus ir vērts tikai dinamiskā biržas produkta klientiem. Klientiem, kuri izvēlējušies fiksētas cenas produktu, nav nozīmes, kurā laikā izmantot elektroierīces. Tā vietā iesakām pārskatīt savus ikdienas paradumus un ieviest savā sadzīvē vienkāršus energoefektivitātes paņēmienus, kas palīdzēs samazināt ikmēneša rēķinus. Virkni vērtīgu energoefektivitātes padomu apkopojuši mūsu Energoefektivitātes centra speciālisti. Tāpat aicinām iepazīties ar 8 ieteikumiem energoresursu patēriņa samazināšanai un izmaksu efektivizēšanai. Savukārt dinamiskā biržas produkta lietotājiem sekot līdzi biržas cenu svārstībām visērtāk būs Elektrum mobilajā lietotnē.

Papildu tam – ja ir iespēja vismaz 60% sava patēriņa nodrošināt naktīs un brīvdienās, kā arī īpašumā ir 3 fāžu skaitītājs, ir vērts apsvērt dienas un nakts skaitītāja uzstādīšanu un tarifa piemērošanu. Produktiem ar dienas un nakts zonām elektrības cena būs atkarīga no diennakts laika. Dienā (no plkst. 7.00 līdz 23.00) tā būs augstāka, bet naktī un sestdienās, svētdienās – zemāka.

6. Vai nav tā, ka, izvēloties Izlīdzināto maksājumu, pēkšņi pēc gada atnāks rēķins par to, ka esmu parādā un man vēl jāpiemaksā par gada ietvaros patērēto enerģiju?

Laikā, kad piedzīvojam energoresursu cenu kāpumu, Izlīdzinātais maksājums ir drošs veids, kā efektivizēt energoresursu izmaksas un parūpēties, ka ik mēnesi iespējams savlaicīgi prognozēt savus tēriņus. 

Viens no mītiem, kas pastāv elektroenerģijas patērētāju vidū, ir iespējamais parāds, kas varētu gada beigās izveidoties, izvēloties šo norēķinu veidu. Tas, ko klienti uztver par parādu, ir patēriņa un maksājumu starpība, ko pārskatām vismaz reizi gadā Izlīdzinātā maksājuma pārrēķinā. 

Pārrēķins tiek veikts tieši tādēļ – lai salīdzinātu klienta faktiski patērēto elektroenerģijas daudzumu ar apmaksāto un aprēķinātu jaunu Izlīdzinātā maksājuma summu. Ja starpība ir izveidojusies, tā netiek uzskatīta par parādu. Starpības 1/12 daļa tiek pievienota jaunajai Izlīdzinātā maksājuma summai, tādējādi vienmērīgi to izlīdzinot ar nākamā gada maksājumiem. Tā arī ir Izlīdzinātā maksājuma būtība un lielākā šī norēķinu veida priekšrocība – neatkarīgi no svārstīgā ikmēneša patēriņa iespēja cauru gadu maksāt vienu, iepriekš zināmu summu. 

Papildus piedāvājam ērtu rīku – Izlīdzinātā maksājuma barometru, ar kā palīdzību sekot līdz savam Izlīdzinātajam maksājumam un pārliecināties, ka starpība neveidojas. Iesakām izmantot vidēji reizi 3 mēnešos, un samazināt starpību jau laikus!

7. Cik saprotu, vispār nebūs izlīdzinātā maksājuma iespējas dabasgāzei. Vai būs jāmaksā atkarībā no faktiskā patēriņa ik mēnesi, citas iespējas nebūs no 1. maija?

Izlīdzinātais maksājums ir norēķinu veids, kas brīvi pieejams mūsu klientiem, norēķinoties gan par elektrību, gan dabasgāzi. Dabasgāzes tirgus liberalizācija neietekmēs klientiem pieejamos norēķinu veidus. Tātad – kā līdz šim klienti norēķiniem par dabasgāzi varēs izvēlēties gan Izlīdzināto maksājumu, gan rēķinu.

8. Kā es varu zināt, vai saņemu valsts atbalstu elektrībai vai dabasgāzei? Vai man ir jāpiesakās tam?

Ja atbilstat valsts atbalsta kritērijiem, tad atsevišķi valsts atbalsta veidi tiek piešķirti automātiski:

  • kompensācija mājsaimniecībām par elektroenerģiju;
  • kompensācija mājsaimniecībām par apkurē izmantoto dabasgāzi;
  • kompensācija maksai par OIK mājsaimniecībām un juridiskajām personām;
  • kompensācija juridiskajām personām par sadales un pārvades izmaksām, kā arī elektroenerģijas izmaksu pieaugumu.

Ja esat mūsu klients un atbilstat kritērijiem, tad kompensāciju par elektroenerģiju un apkurē izmantot dabasgāzi savā rēķinā redzēsiet kā atsevišķu rindu – "Maksas samazinājums".

Iesniegt pieteikumu nepieciešams:

  • lai saņemtu kompensāciju apkurē izmantotajai elektroenerģijai mājsaimniecībām;
  • lai aizsargātie lietotāji saņemtu atbalstu norēķiniem par elektroenerģiju;
  • lai juridiskās personas – namu apsaimniekotāji - saņemtu mājsaimniecībām paredzēto atbalstu elektroenerģijai;
  • lai juridiskās personas saņemtu atbalstu apkurē izmantotajai dabasgāzei (ja vien nav pieteicies jau iepriekšējā atbalsta periodā no 01.01.2022. līdz 30.04.2022.)

Plašāk par katru valsts atbalsta veidu un nosacījumiem lasiet rakstā.

9. Kāpēc pēc saņemtās vēstules par jauno cenas piedāvājumu man stājies spēkā cits, neizdevīgāks produkts – Elektrum Universālais?

Vismaz 30 dienas pirms plānotajām cenas izmaiņām saviem klientiem sūtām informāciju par cenas izmaiņām un jaunu sadarbības piedāvājumu. Tas vienmēr veidots, balstoties uz klienta līdzšinējo produktu līgumā, taču klientam šis ir labs mirklis pārvērtēt – vai esošais produkts man ir piemērotākais? Līdz ar to klientam ir divas iespējas:

  • nedarīt neko un gaidīt, kad jaunais sadarbības piedāvājums stāsies spēkā,
  • vai doties uz portālu Elektrum.lv, lai saņemto piedāvājumu noraidītu un vietā izvēlētos citu.

Ja piedāvājumu ir noraida, sava jaunā elektroenerģijas produkta izvēle jāveic turpat, pašapkalpošanās portālā www.elektrum.lv. Par to atgādina arī paziņojums piedāvājuma noraidīšanas mirklī – ja būsiet vērīgs, šo soli noteikti neizlaidīsiet. Tomēr ir daļa klientu, kas pēdējo soli – jauna produkta izvēli - neveic. Atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem šādos gadījumos klientam nedrīkstam piemērot līdzšinējo produktu, tādēļ automātiski stājas spēkā pakalpojums Elektrum Universālais, kas šī brīža tirgus situācijā patiesi nav izdevīgākais.

Kā rīkoties, ja esat starp klientiem, kas netīši piedāvājumu noraidījis? Šādā gadījumā dodieties uz portālu elektrum.lv un piemeklējiet savam līgumam izdevīgāku produktu. Produktu nomainīt no Elektrum Universālais uz jebkuru citu var no nākamā mēneša un bez produkta maiņas maksas.

Vai joprojām meklējiet atbildi uz savu jautājumu? 

  • Uzdodiet savu jautājumu mūsu virtuālajai asistentei Leldei elektrum.lv portālāI
  • eskatieties mūsu portāla biežāk uzdoto jautājumu sadaļā;
  • Rakstiet mums sociālajos tīklos Facebook vai Twitter.
Vairāk sadaļu