Atpakaļ uz visiem jaunumiem

Dabasgāzes tirgotāja maiņa: 6 klientu biežāk uzdotie jautājumi

14. martā, 2023.

Dabasgāzes tirgus šobrīd piedzīvo izmaiņas, kas klientos raisījušas interesi par jauna dabasgāzes tirgotāja meklējumiem. Tomēr neiztikt arī bez virknes jautājumu par dabasgāzi un bažām par sarežģīto dabasgāzes piegādātāja maiņas procesu, kas bieži vien attur līdzšinējo piegādātāju nomainīt pret izdevīgāku. 

Dažus no klientu biežāk uzdotajiem jautājumiem nolēmām apkopot – aicinām ieskatīties, iespējams, atradīsiet ilgi meklēto atbildi uz kādu no saviem jautājumiem!

1. Kā dabasgāzes tirgus atvēršana ietekmēs mani un dabasgāzes tirgotāju piedāvājumu?

Latvijas dabasgāzes tirgū no 2023. gada 1. maija gaidāmas izmaiņas – saskaņā ar Enerģētikas likuma grozījumiem, likuma pants par publisko tirgotāju zaudēs spēku, un turpmāk mājsaimniecībām Latvijā dabasgāzes tirgus būs pilnībā atvērts. Tas nozīmē, ka dabasgāze tiks piegādāta nevis par valsts regulētu cenu, bet gan par tirgus cenu. Ikvienam dabasgāzes lietotājam, kas iegādājās dabasgāzi par valsts regulētu tarifu, no 1. maija jāizvēlas kāds no tirgū piedāvātajiem produktiem. Ja neviens produkts netiek izvēlēts, dabasgāzes pakalpojumu no esošā tirgotāja saņemsiet par Universālā pakalpojuma cenu.

Dabasgāzes tirgus atvēršana neietekmēs klientiem pieejamos norēķinu veidus. Tātad – kā līdz šim, Elektrum klienti norēķiniem par dabasgāzi varēs izvēlēties gan Izlīdzināto maksājumu, gan rēķinu.

2. Kā darbojas dabasgāzes tirgus Latvijā?

Dabasgāzes tirgus Latvijā darbojas pēc līdzīga principa kā elektroenerģijas tirgus. Dabasgāzes tirdzniecību nodrošina kāds no tirgotājiem, savukārt sadales pakalpojumus, pārvadi un uzglabāšanu nodrošina pārvades un sadales operatori. 

Pārvadi un sadali regulē valsts, tāpēc neatkarīgi no izvēlētā tirgotāja to vienmēr veic divi operatori: AS "Conexus Baltic Grid" un AS "Gaso". Tas nozīmē, ka dabasgāzi jums vajadzīgajā apjomā iegadāsieties, piemēram, no Elektrum, savukārt uzglabāšanu un pārvadi nodrošina AS "Conexus Baltic Grid", bet par nepārtrauktu un drošu dabasgāzes sadali un sadales sistēmas darbību rūpēsies AS "GASO". 

Attiecīgi šie pārvades un sadales pakalpojumi parādās arī jūsu dabasgāzes cenā. Kopējo maksu par dabasgāzi veido 5 daļas:

  • dabasgāzes cena, kuru piedāvā tirgotājs;
  • maksa par pārvades pakalpojumiem, ko visiem klientiem nosaka AS "Conexus Baltic Grid";
  • maksa par sadales pakalpojumiem, ko visiem klientiem nosaka AS "Gaso";
  • akcīze, ko nosaka un regulē valsts;
  • pievienotās vērtības nodoklis, ko nosaka un regulē valsts.

3. "Dabasgāze kļuvusi švakāka, ēdiena pagatavošana prasa ilgāku laiku" – vai tā ir taisnība?

Īsā atbilde – nē, tas ir mīts. Mazliet garāks izskaidrojums slēpjas dabasgāzes kvalitātes rādītājos. Viens no tiem – kaloritāte.

Kaloritāte jeb siltumspēja ir rādītājs, kas raksturo, cik enerģijas vienības var tikt iegūtas no 1 m3 dabasgāzes. Jo augstāks tas ir, jo labāks. Šo dabasgāzes kvalitatīvo rādītāju katru dienu mēra vairāk nekā 40 Latvijas sadales sistēmas punktos un informāciju publicē Conexus mājas lapā. Biznesa klientu norēķinos šis rādītājs tiek aktuāli izmantots katru mēnesi, piemērojot šo rādītāju patērēto kubikmetru skaitam. Mājsaimniecībām šis rādītājs ir noteikts kā standarta lielums Ministru kabineta noteikumos. 

Aplūkojot kaloritātes rādītājus vairākos mērījuma punktos, secināms, ka aizvadīto 12 mēnešu laikā faktiski reģistrētā kaloritāte lielākoties ir bijusi virs MK noteiktā standarta lieluma – tas ir ļoti labs rādītājs.  

Dabasgāzei, kā dabīgam produktam var būt atšķirīgi kvalitātes rādītāji, bet tās kvalitāte sistēmā tiek pastāvīgi uzraudzīta un normām neatbilstošu gāzi nemaz nav iespējams ievadīt pārvades sistēmā. Klientam piegādātās dabasgāzes kvalitāte neatšķiras starp dažādiem tirgotājiem, jo gāze sistēmā ir vienots kopums.

4. Vai varu pāriet uz Elektrum dabasgāzi, ja esmu pārmaksājis pie cita tirgotāja?

Pārmaksāšana pie iepriekšējā dabasgāzes tirgotāja nav šķērslis, lai pārietu pie cita tirgotāja. Šādā gadījumā pārmaksas atgūšana ir vienkārša. Mainoties tirgotājam, jums ir jāpaziņo faktisko skaitītāja rādījumu savam iepriekšējam tirgotājam, un no attiecīgā rādījuma jaunais tirgotājs uzsāks dabasgāzes līgumu. Ja maksājums veikts virs šī skaitītāja rādījuma, pārmaksāto naudu jūs varat atgūt, vēršoties pie iepriekšējā tirgotāja.

5. Kas man ir jādara, lai mainītu tirgotāju un noslēgtu līgumu par Elektrum Dabasgāzi?

Pie mums gāzes līguma slēgšana ir vienkārša un visērtāk tas paveicams Elektrum portālā. Izmantojot dabasgāzes produktu kalkulatoru, atrodiet sev piemērotāko produktu, spiediet „Slēgt līgumu” un mēs parūpēsimies par visām formalitātēm, nepārtraucot jūsu gāzes piegādi. Gāzes caurules nebūs jāmaina, sadales operators paliks tas pats GASO un arī skaitītājs paliks vecais.

Ja pieteikumu līguma slēgšanai iesniegsiet līdz mēneša 15. datumam, līgums stāsies spēkā jau no nākamā mēneša 1. dienas. Savukārt, ja pieteikumu iesniegsiet no 16. datuma, līgumu varēsim noslēgt ar aiznākamā mēneša 1. datumu.

Izvēloties kādu no mūsu dabasgāzes produktiem, līguma slēgšana ir vienkārša. Pieejams draudzīgs klientu serviss, ērta pašapkalpošanās, viens rēķins par elektrību un dabasgāzi, norēķini ar Izlīdzināto maksājumu, kā arī iespēja saņemt citus papildpakalpojumus. Turklāt līdz pat 14. maijam, pieslēdzot Elektrum dabasgāzi, ir iespēja piedalīties izlozē un laimēt jaunu Renault Clio!

Par sev piemērotāko dabasgāzes produktu vairāk iespējams uzzināt sadaļā "Dabasgāze".

Vai joprojām meklējiet atbildi uz savu jautājumu? 

Vairāk sadaļu